Skip to main content

Wat als de woningkwaliteit slecht is?

Een huurwoning moet veilig, gezond en bewoonbaar zijn. De Vlaamse overheid heeft hier minimale basisvereisten voor vastgelegd (art. 3.1 Vlaamse Codex Wonen). De huurwoning moet voldoen aan deze basisnormen bij de start van het huurcontract (= ‘leveringsplicht’) én tijdens de hele huurperiode.

Let hierop:

  • Is er dubbel glas?
  • Is het dak geïsoleerd?
  • Is de elektriciteit in orde?
  • Heb je toegang tot de kast voor de elektriciteit, de gaskraan en de waterkraan?
  • Zie je grote barsten in de muren?
  • Zijn er rookmelders?
  • Zie je schimmel? Ruikt de woning fris? Voelen de muren droog of vochtig aan?
  • Kan je alle kamers verluchten?
  • Heeft de trap een stevige leuning?

Voldoet jouw woning niet aan de minimale basisvereisten?

Zet dan volgende stappen:

  1. Meld de problemen in de woning altijd schriftelijk aan de verhuurder. Dat kan per mail, brief of sms (= ‘meldingsplicht’).
  2. Komt er geen reactie? Stuur dan een formele ingebrekestelling naar de verhuurder. Dat is een brief die de problemen nog eens opsomt en de verhuurder wijst op zijn of haar juridische plichten. Je kan deze modelbrief gebruiken.
  3. Is het probleem nog steeds niet opgelost? Dan kan je een woningkwaliteitsonderzoek aanvragen bij jouw gemeente. Dat is een procedure om te kijken of de huurwoning ongeschikt of onbewoonbaar moet verklaard worden. Iemand van de gemeente komt langs en controleert of de woning voldoet aan de minimale basisvereisten. Dat is gratis. Hier zie je de gevolgen van een ongeschiktheid of onbewoonbaarheid.
  4. Wil je gerechtelijke stappen zetten? Contacteer dan de Huurdersbond.

Downloads

Update: 26 januari 2024